Ratasuunnittelu
Radan geometrian ja rakenteiden mitoitusarvojen lähtökohtia ovat turvallisuus, matkustusmukavuus, matka-aika, kaluston kulkuominaisuudet, sekä kohtuulliset rakentamis- ja kunnossapitokustannukset.
Teknisten suunnitteluperusteiden rajat ovat vähimmäis- ja enimmäisarvoja. Niiden mukaan suunnittelu on äärimmäisin hyväksyttävä ratkaisu. Niitä ei tule käyttää jatkuvana mitoituksena, vaan on käytettävä korkeintaan suositeltavia maksimi- ja minimiarvoja. Normaaliarvojen ja lupa-arvojen välisiä arvoja voidaan kuitenkin käyttää ilman radanhaltijan erillistä lupaa.
Nykyisen raitiotien parantamisen yhteydessä joudutaan usein poikkeamaan normaaliarvojen käyttämisestä. Erityisistä syistä voidaan joutua käyttämään myös tämän ohjeen lupa-arvoja, joiden käyttäminen on sallittua vain radanhaltijan luvalla.
Raiteen teoreettinen asema radan suunnittelussa
Raiteen asema määritellään paikallisesti käytettävässä koordinaatistossa. Raiteen asema määritetään vaakatasossa raiteen keskiviivalle ja pystytasossa kiskon selän tasoon. Pituusmittojen yksikkö on metri, Kulmien mittayksikkö on aste (°).
Raiteen keskilinja
Raiteen keskilinjalla tarkoitetaan linjaa, jonka etäisyys nimellismittaisessa raiteessa on ajopinnan tangenttilinjan tasossa sama molempien kiskojen kulkureunasta. Kallistamattomassa suorassa raiteessa nimellisetäisyys mittapisteistä on 500 mm.
Kiskon mittapiste
Kiskon mittapisteen korkeus A kiskon selän korkeudesta riippuu raiteen kiskoprofiilista.
Kiskoprofiili | Mittapisteen korkeus kiskon selästä A (mm) |
59R1 | -10 |
59R2 | -14 |
60R1 | -10 |
60R2 | -14 |
49E1 | -14 |
53R1 | -14 |
54E1 | -14 |
54G1 | -14 |
Raiteen korkeusasema
Raiteen korkeusasema sidotaan viivaan, joka määrittelee raiteen korkeuden kiskon selän korkeutena (ksk). Suoralla tai kallistamattomalla raiteella korkeus määritellään jommastakummasta kiskosta. Kallistetussa kaarteessa korkeusviiva määritellään sisäkaarteen kiskon selästä.
Raideleveys
Pääkaupunkiseudun raitioteiden raideleveyden nimellismitta on 1000 mm. Raideväli S mitataan kiskon mittapisteiden välillä.
Raiteen kallistus
Raiteen kallistus on sisä- ja ulkokiskon korkeusero mitattuna kiskojen päältä. Suunnitellut kallistukset pyöristetään lähimpään viiteen millimetriin. Kallistus merkitään D.
Kallistuksen laskennassa kiskojen yläpintojen etäisyydeksi oletetaan 1060 mm, kiskotyypistä riippumatta.
Raideväli
Kahden vierekkäisen raiteen raideväli ilmoitetaan raiteiden keskilinjojen etäisyytenä toisistaan.
Kiintoraiteella pienin sallittu raideväli on 3,0 m.
Sepeliraiteella raidevälin vähimmäisarvo on 3,1 m, raidevälin lupa-arvo on 3,0 m.
Kaarteessa vaadittavat raidevälit on taulukoitu kohdassa ATU:n kaarrelevitys pääkaaren alueella.
Raiteen vaakageometria
Suoran ja ympyräkaaren pituus
Ympyränkaarien ja suorien 2 s. ajoaikaan perustuva suosituspituus on esitetty alla olevalla kaavassa
jossa L on elementin pituus metreissä ja V on nopeus yksikössä km/h. Vaakageometrian elementin pituuden lupa-arvo on 6 m.
Ympyräkaaren mitoitus
Sivuttaiskiihtyvyyden aq tulee kaarteessa olla välillä 0,2–0,65 m/s2. Sivuttaiskiihtyvyyden lupa-arvo on 0,98 m/s2.
Sivuttaiskiihtyvyys kaarteessa lasketaan kaavalla
Jossa aq on sivuttaiskiihtyvyys [m/s2], V on nopeus [km/h], r on kaarresäde [m] ja D on raiteen kallistus millimetreissä.
Taulukko 33 on luetteloitu sivuttaiskiihtyvyyden enimmäisarvolle aq = 0,65 m/s2 lasketut vähimmäiskaarresäteet eräille tavanomaisille liikennöintinopeuksille ja raiteen kallistuksen arvolle.
N | o | p | e | u | s | (km | /h) | |
Raiteen kal- listus (mm) | 15 | 20 | 30 | 40 | 50 | 60 | 70 | 80 |
0 | 27 | 48 | 107 | 190 | 297 | 428 | 582 | 760 |
5 | – | – | 100 | 178 | 278 | 399 | 543 | 710 |
10 | – | – | 94 | 167 | 260 | 375 | 510 | 666 |
15 | – | – | 89 | 157 | 245 | 353 | 480 | 626 |
20 | – | – | 84 | 148 | 231 | 333 | 453 | 592 |
25 | – | – | 79 | 141 | 219 | 316 | 429 | 561 |
30 | – | – | 75 | 134 | 208 | 300 | 408 | 533 |
35 | – | – | 72 | 127 | 199 | 286 | 389 | 507 |
40 | – | – | – | 121 | 190 | 273 | 371 | 484 |
45 | – | – | – | 116 | 181 | 261 | 355 | 463 |
50 | – | – | – | 111 | 174 | 250 | 340 | 444 |
55 | – | – | – | 107 | 167 | 240 | 327 | 426 |
60 | – | – | – | 103 | 161 | 231 | 314 | 410 |
65 | – | – | – | 99 | 155 | 222 | 303 | 395 |
70 | – | – | – | 96 | 149 | 214 | 292 | 381 |
Raiteen kallistuksen mitoitus
Kaarteissa raidetta voidaan kallistaa matkustajiin kohdistuvan sivuttaiskiihtyvyyden sekä kalustoon ja rataan kohdistuvien vaakavoimien kompensoimiseksi. Kallistuksen mitoitus perustuu liikennöintinopeuteen.
Liikennöintinopeuteen nähden liian pienet raiteen kallistukset tuntuvat sivukiihtyvyytenä ulkokaarteeseen päin, kun taas liian suuret kallistukset tuntuvat sivukiihtyvyytenä sisäkaarteeseen. Yli- tai alimitoitettu kallistus aiheuttaa myös kiskon ja pyörien ennenaikaista kulumista.
Kallituksen raiteen vähimmäiskaarresäde
Raidetta kallistetaan vain, jos kaarresäde R on vähintään 70 m.
Suurin sallittu kallistus
Avoimella päällysrakenteella suurin sallittu kallistuksen arvo D on 90 mm.
Suljetulla päällysrakenteella suurin sallittu kallistuksen arvo D on 70 mm.
Kallistuksen muutos siirtymäkaaren matkalla
Kallistetussa raiteessa kallistuksen muutos tapahtuu lähtökohtaisesti vain siirtymäkaaren matkalla, jolloin pätee:
Kaarteen tasoitus
Siirtymä suoralta kaarteelle tai kahden erisuuruisen kaarteen välillä tehdään siirtymäkaarilla. Siirtymäkaarena voidaan käyttää joko klotoidia tai tasoituskaarisarjaa. Käytettävä siirtymäkaari tyyppi on määriteltävä hankekohtaisissa suunnitteluperusteissa.
Hankkeessa käytettävän siirtymäkaarityypin valinnassa on huomioitava seuraavat seikat:
Siirtymäkaarityyppi | Tasoituskaarisarja | Klotoidi |
Edut | Tasoituskaarisarjan osakaaret voidaan esitaivuttaa Suomessa, mikä lyhentää kiskojen toimitusaikoja. | Mahdollistaa tasoituskaarisarjaa pidemmät siirtymäkaaret ja suuremmat raiteen kallistukset |
Haitat | Nykäyksen vähimmäisarvo tasoituskaarisarjan suurimmalla kaarresäteellä (R=250 m) rajoittaa tasoituskaarisarjan suurimmaksi sallituksi nopeudeksi 35 km/h. Kallistusviisteen enimmäisarvo rajoittaa tasoituskaarisarjalla tasoitetun kaarteen kallistuksen 25 mm:n. | Ympyränkaaren säteen R ollessa pienempi kuin 300 m, siihen liittyvän klotoidin kiskot on esitaivutettava. Esitaivutetut kiskot on tilattava ulkomailta. |
Klotoidin käyttö siirtymäkaarena
Pikaraitiotiellä siirtymäkaarena käytetään klotoidia, jolle pätee
Jossa Ln on klotoidin pituus suoralta pisteeseen n, Rn klotoidin säde pisteessä n ja A klotoidin parametri.
Klotoidin pituus merkitään Lk.
Kallistamattomassa raiteessa siirtymäkaaren pituus mitoitetaan nykäyksen perusteella.
Kallistetussa raiteessa siirtymäkaaren pituus mitoitetaan nykäyksen ja kallistusviisteen perusteella. Pidemmän siirtymäkaaren antava laskentatapa on määräävä.
Tasoituskaarisarjan käyttö siirtymäkaarena
Raitioteiden siirtymäkaaret toteutetaan tasoituskaarina, jotka koostuvat tasoitusjaksoista. Tasoitujaksoista johtuen kaarteen pääkaaren säde jää pienemmäksi kuin vastaavan suorien osuuksien väliin piirretyn tasasäteisen kaaren säde. Lisäksi tasoitettu kaarre leikkaa kulman sisempää kuin vastaava tasasäteinen kaari, ja kaarre ulottuu tasoitusjaksojen takia pidemmälle suoran suuntaan. Mittojen erot tasoitetun ja tasoittamattoman kaaren välillä kasvavat kaaren säteen pienentyessä. Tasasäteisen kaaren ja tasoitetun kaaren ero on havaittavissa kuvasta 11.
Tasoituskaaret toteutetaan sarjana vakiosäteisiä kaaria eli tasoitusjaksoina. Käytettävä sarja valitaan kahdesta vaihtoehdosta pääkaaren säteestä riippuen ja sarjasta käytetään yleensä sen verran jaksoja, että päästään lähelle pääkaaren sädettä. Taulukoissa 3 ja 4 on esitetty tasoituskaarteiden tasoitusjaksot ja niiden pituudet eri käyttötapauksissa.
Kulmamuutos | 0,5° | 1° | 2° | 3° | 4° | 5° |
R(m) | 250,5 | 150,5 | 70,5 | 40,5 | 30,5 | 25,5 |
L(m) | 2,186 | 2,627 | 2,461 | 2,121 | 2,129 | 2,225 |
Kulmamuutos | 0,5° | 1° | 1,5° | 3° |
R(m) | 250,5 | 150,5 | 100,5 | 70,5 |
L(m) | 2,186 | 2,627 | 2,631 | 2,121 |
Kuva 4 havainnollistaa tasoituskaarissa käytettäviä tasoitusjaksoja ja vakiosäteisen sekä tasoitetun kaaren mittojen eroja. Kuvassa on 90 asteen tasasäteisen kaaren ja tasoitetun kaaren ero 25 metrin kaarresäteellä. Ero kasvaa säteen pienentyessä.
Kuvassa tasasäteinen kaari on piirretty punaisella katkoviivalla (kaaren pituus on 39,271 metriä). Sinisellä on piirretty eripituiset tasoitusjaksot sekä pääkaaren tasoitettu kaari (kaaren pituus on 30,543 metriä). Sivusiirtymän ero on 0,260 m.
Nykäys
Nykäyksen arvo lasketaan
Jossa C on nykäys yksikössä m/s3, vnopeus yksikössä km/h, Δaqsivuttaiskiihtyvyyden muutos siirtymäkaaren pituudella ja LDkallistusviisteen pituus. Suurin sallittu nykäys Cmax on 0,67 m/s3.
Kallistusviiste
Kallistusviisteeksi kutsutaan aluetta, jolle raiteen kallistus eli ulkokiskon ylikorotus tehdään. Kohtaa, jossa raiteen kallistus on pienimmillään, kutsutaan kallistusviisteen aluksi, ja kohtaa, jossa se on suurimmillaan, kutsutaan kallistusviisteen lopuksi.
Kallistusviisteen enimmäisjyrkkyys 1/n [m-1] lasketaan
Jossa ΔD on kiskon korotuksen muutos [mm], LD kallistusviisteen pituus [m], ja ve suunnittelunopeus yksikössä km/h. Kallistusviisteen enimmäisjyrkkyys on 1:500.
Poikkeustapauksissa kallistusviiste voi olla jyrkempi. Lupa-arvo lasketaan kaavan 7 mukaisesti.
Suurin sallittu kallistusviisteen arvo on 1:250.
Nopeus | Vähimmäisarvo | Lupa-arvo |
20 | 1:500 | 1:250 |
30 | 1:500 | 1:300 |
40 | 1:560 | 1:400 |
50 | 1:700 | 1:500 |
60 | 1:840 | 1:600 |
70 | 1:980 | 1:700 |
Kallistusviisteen perusteella määräytyvä vähimmäispituus lR [m] lasketaan kaavan 8 mukaisesti.
Taulukkoon 6 on laskettu siirtymäkaarien pituuksia eräille tavallisimmille liikennöintinopeuksille ja kallistuksen arvoille, olettaen kaarteen sivuttaiskiihtyvyyden olevan enimmäisarvon aq= 0.65 m/s2 mukainen.
N | o | p | e | u | s | (km | /h) | |
Raiteen kal- listus (mm) | 15 | 20 | 30 | 40 | 50 | 60 | 70 | 80 |
0 | 6,0 | 6,0 | 8,1 | 10,8 | 13,5 | 16,2 | 18,9 | 21,6 |
5 | 6,0 | 6,0 | 8,1 | 10,8 | 13,5 | 16,2 | 18,9 | 21,6 |
10 | 6,0 | 6,0 | 8,1 | 10,8 | 13,5 | 16,2 | 18,9 | 21,6 |
15 | 6,0 | 6,0 | 8,1 | 10,8 | 13,5 | 16,2 | 18,9 | 21,6 |
20 | 6,0 | 6,0 | 8,4 | 11,2 | 14,0 | 16,8 | 19,6 | 22,4 |
25 | 6,0 | 7,0 | 10,5 | 14,0 | 17,5 | 21,0 | 24,5 | 28,0 |
30 | 6,3 | 8,4 | 12,6 | 16,8 | 21,0 | 25,2 | 29,4 | 33,6 |
35 | 7,4 | 9,8 | 14,7 | 19,6 | 24,5 | 29,4 | 34,3 | 39,2 |
40 | 8,4 | 11,2 | 16,8 | 22,4 | 28,0 | 33,6 | 39,2 | 44,8 |
45 | 9,5 | 12,6 | 18,9 | 25,2 | 31,5 | 37,8 | 44,1 | 50,4 |
50 | 10,5 | 14,0 | 21,0 | 28,0 | 35,0 | 42,0 | 49,0 | 56,0 |
55 | 11,6 | 15,4 | 23,1 | 30,8 | 38,5 | 46,2 | 53,9 | 61,6 |
60 | 12,6 | 16,8 | 25,2 | 33,6 | 42,0 | 50,4 | 58,8 | 67,2 |
65 | 13,7 | 18,2 | 27,3 | 36,4 | 45,5 | 54,6 | 63,7 | 72,8 |
70 | 14,7 | 19,6 | 29,4 | 39,2 | 49,0 | 58,8 | 68,6 | 78,4 |
Siirtymä kaarelle ilman siirtymäkaaria
Siirtymäkaari voidaan jättää pois, mikäli raiteen kallistus ei muutu ympyränkaarien välillä ja ehdot täyttyvät:
Jossa kaarevuuden erotus Δk [1/m] on:
jossa
Suoralta kaarteelle siirtyessä r1 = ∞, jolloin 1000/r1 = 0. Tällöin kaava yksinkertaistuu muotoon:
Jossa tehollisen siirtymäpituuden lv arvona käytetään 6 m. Vähimmäiskaarresäteet, joilla siirtymäkaarien jättäminen pois on sallittua siirryttäessä suoralta kaarelle, on esitetty taulukossa 3.
Nopeus (km/h) | |||||||
15 | 20 | 30 | 40 | 50 | 60 | 70 | 80 |
35 | 48 | 144 | 342 | 667 | 1152 | 1829 | 2730 |
Siirtymäkaaren aiheuttaman kaaren sivusiirtymän laskenta
Siirtymäkaaren aiheuttama sivusiirtymä kaareen on tarpeen laskea, mikäli raitiotien geometriaa suunnitellaan työkaluilla, jotka eivät mahdollista siirtymäkaaren geometrialaskentaa.
Siirtymän suuruuteen d vaikuttaa siirtymäkaaren pituus Lk ja kaarteen kaarresäde R kaavan 12 mukaisesti. Siirtymä on havainnollistettu kuvassa 5.
Siirtymäkaaren pituus jakautuu kuvan 5 mukaisesti siirtymässä suoralta kaarelle tasan kaaren ja suoran välillä.
Radan tasaus
Radan tasaus koostuu suorista kallistusjaksoista. Kallistusjaksojen väliset siirtymät toteutetaan ympyräkaaren muotoisilla pyöristyskaarilla.
Raiteiden keskinäinen asema korkeussuunnassa
Raiteiden ksk asetetaan lähtökohtaisesti keskenään samaan tasoon, ellei ympäristö edellytä tästä poikkeamista.
Kun kallistettu kaksi- tai useampiraiteinen rata risteää kadun kanssa, raiteiden tasausten keskinäinen asema on sovitettava kaartessa siten, että raiteiden kulkupintojen tasot osuvat samaan tasoon. Ylityksien tasausten ja kallistusten suunnittelussa on huomioitava kohdan luvun Raitiotien rakenteet kohdan Suljetun ratarakenteen päällysteen muotoilu vaatimukset.
Kallistusjakson pituuskaltevuus
Kallistusjakson pituuskaltevuuksien vähimmäis- ja enimmäisarvot on luetteloitu taulukossa 8.
Raitiotie (pika) | Kaupunkiraitiotie | |||
Maksimi | Lupa-arvo | Maksimi | Lupa-arvo | |
Linjalla | 4 % | 6 % | 5 % | 6 % |
Vaihteen alueella | 2 % | 3 % | 2 % | 2 % |
Pysäkeillä | 2 % | 4 % | 2 % | 4 % |
Varikoilla | 0,50 % |
Kallistusjaksoilla on myös vähimmäispituuskaltevuus kiskouran kuivatuksen takaamiseksi, kun raitiotien päällysrakenne edellyttää kiskouran kuivatusta. Kiskouran kuivatusperiaatteet on selostettu luvussa Raitiotien rakenteet kohdassa Radan kuivatus. Vähimmäispituuskaltevuudet ovat on esitetty taulukossa 9.
Minimiarvo | Lupa-arvo | |
Pituuskaltevuus katulinjalla | 0,70 % | 0,30 % |
Kallistusjaksoilla on myös vähimmäispituuskaltevuus kiskouran kuivatuksen takaamiseksi, kun raitiotien päällysrakenne edellyttää kiskouran kuivatusta. Kiskouran kuivatusperiaatteet on selostettu kohdassa x. Vähimmäispituuskaltevuudet on esitetty taulukossa 10.
Minimiarvo | Lupa-arvo | |
Pituuskaltevuus katulinjalla | 0,70 % | 0,30 % |
Pyöristyssäde
Pyöristyskaaren vähimmäissäde määräytyy kaavan 14 mukaisesti.
Jossa R on pyöristyskaaren säde metreissä ja V liikennöintinopeus yksikössä km/h. Pyöristyskaaren säteen tulee kuitenkin olla vähintään 1000 m.
Pyöristyskaaren säteen lupa-arvo määräytyy kaavan 15 mukaisesti.
Pyöristyskaaren säde | ||
Nopeus | Vähimmäisarvo (m) | Lupa-arvo (m) |
20 | 625 | 300 |
30 | 625 | 300 |
40 | 640 | 400 |
50 | 1000 | 625 |
60 | 1440 | 900 |
70 | 1960 | 1225 |
Pyöristyskaaren sijoittaminen kallistusviisteen kohdalle
Kaltevuustaitteen sijoittamista kallistusviisteen kohdalle tulee lähtökohtaisesti välttää, sillä kallistuksen ja pystysuuntaisen taitteen yhdistelmässä vaunun kiertojäykkyys saa vaunun kuorman jakautumaan epätasaisesti pyörien välillä, joka aiheuttaa suistumisriskin.
Toistuvasta epätasaisesta kuormittumisesta johtuva kiertyminen aiheuttaa myös vaunun rakenteen väsymistä, joka lyhentää vaunun elinikää.
Mikäli taitteen sijoittamista kallistusviisteen kohdalle ei voida välttää, tulee pyöristyskaaren säteen ra täyttää kaavan 16 ehdot.
Jossa ve on suunnittelunopeus. Kallistusviisteen jakajan n laskentatapa on esitetty kohdassa x.
Pyöristyskaaren säteen tulee kuitenkin olla vähintään 625 m (arvo sovitettava kaluston ominaisuuksiin).
Pystytaitteen pyöristyksen vähimmäissäteitä kallistusviisteen kohdalla on esitetty taulukossa 12.
Kallistusviiste / Nopeus (km/h) | 15 | 20 | 30 | 40 | 50 | 60 | 70 |
1:250 | 625 | 625 | – | – | – | – | – |
1:300 | 625 | 625 | 900 | – | – | – | – |
1:350 | 625 | 625 | 771 | – | – | – | – |
1:400 | 625 | 625 | 625 | 1600 | – | – | – |
1:450 | 625 | 625 | 625 | 1422 | – | – | – |
1:500 | 625 | 625 | 625 | 1280 | 2500 | – | – |
1:600 | 625 | 625 | 625 | 1067 | 2083 | 3600 | – |
1:700 | 625 | 625 | 625 | 914 | 1786 | 3086 | 4900 |
1:800 | 625 | 625 | 625 | 800 | 1563 | 2700 | 4288 |
1:900 | 625 | 625 | 625 | 711 | 1389 | 2400 | 3811 |
1:1000 | 625 | 625 | 625 | 640 | 1250 | 2160 | 3430 |
1:1200 | 625 | 625 | 625 | 625 | 1042 | 1800 | 2858 |
1:1400 | 625 | 625 | 625 | 625 | 893 | 1543 | 2450 |
1:1600 | 625 | 625 | 625 | 625 | 781 | 1350 | 2144 |
1:1800 | 625 | 625 | 625 | 625 | 694 | 1200 | 1906 |
1:2000 | 625 | 625 | 625 | 625 | 625 | 1080 | 1715 |
Pystytaite vaihteen kohdalla
Vaihteita ei saa sijoittaa pyöristyskaaren kohdalle.
Pystytaite pysäkin kohdalla
Pysäkillä pyöristyskaaren minimiarvo on 3500 m. Lupa-arvo on 1500 m.
Minimiarvoa pienemmillä pyöristyssäteillä tulee selvittää pyöristyksen vaikutus laiturin korkeuteen suhteessa KSK-tasoon. Pyöristys muuttaa ovien suhteellista asemaa KSK-tasoon nähden, jolloin tulee varmistaa, että ovilla on riittävä aukeamistila ja ettei tasoero raitiovaunun ovenkynnyksen ja laiturin välillä muodostu liian suureksi.
Pystygeometrian elementtien vähimmäispituus
Pystygeometrian elementtien vähimmäispituus lasketaan kaavan 17 mukaisesti.
Jossa L on elementin pituus (m) ja V liikennöintinopeus (km/h). Pystygeometrian elementin pituuden vähimmäispituus on 12 m.
Nopeus | Vähimmäispituus |
20 | 12,00 |
30 | 12,50 |
40 | 16,67 |
50 | 20,83 |
60 | 25,00 |
70 | 29,17 |
Vaihteet ja raideristeykset
Vaihteet ja raideristeykset
Vaihde on mekaaninen laite, jolla vaunu ohjataan poikkeavalle tai suoraan menevälle raideosalle, ja joka yhdistää eri suunnista tulevat raiteet.
Raideristeys on raiteen ylittävä, ristikoista koostuva risteysosa.
Yksinkertainen vaihde, joka on eniten käytetty vaihdetyyppi, koostuu kielisovituksesta ja risteyksestä.
Vaihteen osat on esitetty kuvissa 8 ja 9.
Vaihteen ajosuunta merkitään kuvan 10 mukaan.
Vaihteen risteyssuhde on merkitty symbolillaα.
Vaihteiden merkintä
Vaihteiden nimeäminen noudattaa seuraavaa kaavaa:
Vaihdetyyppi | Vaihteen kiskoprofiili | – | Vaihteen kielisovituksen kaarresäde | Kiskon kallistus | – | Vaihteen risteyssuhde | – | Vaihteen kätisyys |
YV | 60R1 | – | 100 | – | 1:6,154 | – | O | |
YV | 49E1 | – | 25 | P | – | 1:4 | – | V |
Vaihteen kiskoprofiili ilmoittaa vaihteen liitoskiskojen kiskoprofiilin.
Vaihteen kielisovituksen kaarresäde ilmoittaa poikkeavan suunnan kaarresäteen.
Kiskon kallistuksen puuttuminen merkitään, mikäli vaihteesta on olemassa versioita sekä kiskon kallistuksella että ilman kiskon kallistusta
Vaihteen risteyssuhde ilmoittaa vaihteen erkaneman jyrkkyyden matemaattisen pisteen suhteen muodossa y/x.
Vaihteen kätisyys ilmoitetaan suhteessa vastavaihdesuuntaan.
Vaihdetyypit
Vaihdetyypit ja näiden lyhenteet on lueteltu alla.
Yksinkertainen vaihde YV, oikea
Yksinkertainen vaihde YV, vasen
Sisäkaarrevaihde SKV
Ulkokaarrevaihde UKV
Tasapuolinen vaihde TYV
Yksipuolinen risteysvaihde YRV
Kaksipuolinen risteysvaihde KRV
Raideristeys eli ristikko on kahden tai useamman raiteen risteyskohta. Raideristeyksen kertaluku määräytyy risteävien raiteiden lukumäärän perusteella.
Yksinkertainen raideristeys RR
Kaksinkertainen raideristeys
Vaihteen kielisovitus
Vaihteen kohdalla on oltava suoraa rataa kielisovituksista ja etujatkoksista muodostuvan ns. vaihteen kielisovituksen pituuden (L) verran, mikä on esitetty kuvassa 11.
Vaihteiden kielisovituksia tehdään pääsääntöisesti 50 ja 100 metrin säteellä. Mitoituksen lähtökohtana tulee olla aina mahdollisimman suuri säde matkustusmukavuuden takaamiseksi. Kielisovituksen jälkeen kaartuva rata sovitetaan kielisovituksen säteeseen siirtymäkaaren avulla. Yleisimmin käytössä olevat vaihdetyypit ja niiden kielisovituksien pituudet on esitetty taulukossa 14.
Poikkeavan raiteen kaarresäde R (m) | Vaihdetyyppi | Kielisovituksen pituus L (m) |
25 (varikoilla) | YV 60 R1 – 25 | 5,45 |
25 (varikolla) | YV49 E1-25 | 6,454 |
50 | YV 60 R1 – 50 | 5,95 |
50 | YV 49 E1-50 | 5,65 |
100 | YV 60 R1 – 100 | 7,8 |
Urakiskovaihteiden risteyskappale
Risteyskappale on vaihteessa tai raideristeyksessä osa, jossa eri kulkusuuntien kulkupinnat kohtaavat ja pyörän kantopinta vaihtuu. Risteyskappaleen kiskon kantopintaan aiheuttaman epäjatkuvuuskohdan takia risteyskappaleen yli ajaminen aiheuttaa usein tuntuvan ja kuuluvan kolahduksen.
Raitiotiellä käytettävät vaihteet ja raideristikot jakautuvat syvä- ja matalauraisiin vaunun pyörien risteyskappaleessa käyttämän kantopinnan mukaan.
Syväuraisessa vaihteessa tai raideristeyksessä raitiovaunun pyörä kulkee ristikosta kulkupinnan kannattelemana. Syväuraisen vaihteen kriittinen risteyskulma α riippuu käytettävästä pyörän leveydestä. Kriittiset risteyskulmat pääkaupunkiseudun raitioteillä käytetyille pyörille on esitetty taulukossa 15.
Pyörän leveys (mm) | Risteyskulma α (°) |
95 | 18 |
105 | 22 |
Matalauraisessa vaihteessa tai raideristeyksessä risteyskulma α on suurempi kuin kriittinen risteyskulma, jolloin raitovaunun pyörän on kuljettava risteyksen läpi pyörän laipan kannattelemana. Matalauraisen vaihteen läpi ajavan raitiovaunun tuottaman melun ja tärinän, sekä kalustoon kohdistuvien voimien takia matalauraisissa vaihteissa sallittu ajonopeus on sekä suoralla että poikkeavalla suunnalla 10 km/h.
Alhaisen nopeuden ja suurten melu- ja tärinähaittojen vuoksi matalauraisia vaihteita tulee lähtökohtaisesti välttää.
Vignoles-vaihteiden vastakiskosovitus
Vignoles-vaihteessa raitiovaunun kulun ohjaukseen tarvitaan urakiskon uralaipan puuttuessa siipikiskot. Sisempien siipikiskojen, kärkikiskojen ja kärkikappaleen kokonaisuutta kutsutaan risteykseksi. Yhdessä ulompien siipikiskojen kanssa ne muodostavat vastakiskosovituksen.
Vaihteiden sijoittelu
Vaihteet pyritään sijoittamaan kohtiin, joissa raitiovaunun nopeus on hidas, esimerkiksi katualueella risteyksiin. Vaihteiden sijoittamisessa tulee huomioida myös niiden meluvaikutus.
Vaihteen keskeisin osa on kielisovitus. Vaihteen kohdalla on oltava suoraa rataa kielisovituksista ja etujatkoksista muodostuvan ns. vaihteen kielisovituksen pituuden (L) verran. Vaihteiden kielisovitukset tulee pyrkiä sijoittamaan ajoneuvoliikenteen käyttämien alueiden ulkopuolelle toimintavarmuuden takaamiseksi. Vaihteeseen kulkeutuva lika voi haitata vaihteen toimintaa ja esimerkiksi estää vaihteen lukittumisen. Vastavaihteita ei lähtökohtaisesti tulisi sijoittaa muun liikenteen sekaan.
Suojateiden liukkaudentorjuntaan käytettävän sepelin kulkeutuminen kielisovitukseen edellyttää talvella tehostettua puhtaanapitoa. Kielisovitusten ja risteyskappaleen suurten teräspintojen aiheuttaman liukastumisvaaran takia kielisovituksia ja risteyskappaleita ei tulisi sijoittaa suojateiden kohdalle.
Kaarrelevitysten takia vaihteita ei tule sijoittaa pysäkkialueelle tai 15 m lähemmäs pysäkkiä.
Vaihteita ei saa lähtökohtaisesti sijoittaa pystygeometrian pyöristyskaaren kohdalle. Lupa-arvo pystypyöristykselle vaihteen kohdalla on 5000 m.
Kaupunkiraitioteillä voidaan käyttää venytettyä kielisovitusta vaihteen sijoittelun helpottamiseksi.
Vaihteiden ja raideristeyksien mitoitus
Vaihteissa sallittu ajonopeus riippuu vaihteessa käytettävästä kulkupinnasta (matala- vai syväurainen vaihde), kulkusuuntien geometriasta (suora vai kääntyvä suunta, näiden kaarresäteet), vaihteen ohjausmenetelmästä (opastimellinen lukittava, lukittava, ei lukittava), ajosuunnasta (myötä- vai vastavaihde) ja myötävaihteeseen ajettaessa siitä onko vaihde käännetty auki vai ajetaanko se auki.
Vaihteen rakenteen salliessa, voidaan myötävaihteeseen ajaessa kääntää vaihde ajamalla suljettuun kielisovitukseen, jolloin vaunu pakottaa kielisovituksen auki. Tätä kutsutaan aukiajoksi.
Raitiotievaihteiden valinnassa tulee huomioida erilaisten vaihteiden vaikutus raitiotien läpiajonopeuteen. Läpiajonopeus vaikuttaa muun muassa raitiotien sujuvuuteen ja raiteenvaihtopaikkojen käytettävyyteen.
Maksiminopeus käytännössä | ||||||||
Myötävaihde | Vastavaihde | |||||||
Suoran suuntaan | Poikkeavalle | Suoran suuntaan | Poikkeavalle | |||||
Vaihde oikeassa asennossa | Ajo auki | Vaihde oikeassa asennossa | Ajo auki | |||||
Syväurainen | Lukittuna ja opastimella | R=100 R=50 R=25 | 70 | 10* | 30 20 15 | 10* | 70 | 30 20 15 |
Ei lukittuna | R=100 R=50 R=25 | 15** | 15 | 15 15 15 | 15 | 15 | 15 15 15 | |
Matalaurainen | Lukittuna ja opastimella | R=100 R=50 R=25 | 10 | 10* | 10 10 10 | 10* | 10 | 10 10 10 |
Ei lukittuna | R=100 R=50 R=25 | 10 | 10 | 10 10 10 | 10 10 10 | 10 | 10 10 10 | |
Raideristeys, syväurainen*** | ei rajoita*** | ei rajoita*** | ei rajoita*** | ei rajoita*** | ei rajoita*** | ei rajoita*** | ||
Raideristeys, vähintään 1 risteyskappaleista matalaurainen | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Tekninen maksimi | ||||||||
Myötävaihde | Vastavaihde | |||||||
Suoran suuntaan | Poikkeavalle | Suoran suuntaan | Poikkeavalle | |||||
Vaihde oikeassa asennossa | Ajo auki | Vaihde oikeassa asennossa | Ajo auki | |||||
Syväurainen | Lukittuna ja opastimella | R=100 R=50 R=25 | 70 | 10* | 30 20 15 | 10* | 70 | 30 20 15 |
Ei lukittuna | R=100 R=50 R=25 | 70** | 15 | 30** 20** 15 | 15 | 15 | 15 15 15 | |
Matalaurainen | Lukittuna ja opastimella | R=100 R=50 R=25 | 15 | 10 | 10 10 10 | 10* | 15 | 15 15 15 |
Ei lukittuna | R=100 R=50 R=25 | 15 | 15 | 15 15 15 | 15 15 15 | 15 | 15 15 15 | |
Raideristeys, syväurainen*** | ei rajoita*** | ei rajoita*** | ei rajoita*** | ei rajoita*** | ei rajoita*** | ei rajoita*** | ||
Raideristeys, vähintään 1 risteyskappaleista matalaurainen | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Rajamerkki
Vaihteen rajamerkki merkitsee kohdan, jossa vaihteen suoran ja kääntyvän suunnan aukean tilan ulottumat kohtaavat.